Als zzp’er ben je verplicht een administratie bij te houden. Boekhouden is waarschijnlijk niet je favoriete bezigheid, maar levert je zeker wel een aantal voordelen op. Rust, inzicht en overzicht bijvoorbeeld. Daar komt bij dat automatisering het heel makkelijk maakt om alles bij te houden. We leggen het allemaal uit in deze blog.
Allereerst is het belangrijk om te weten wat je precies moet bijhouden. De Belastingdienst wil een aantal gegevens controleren, en dat gaat verder dan je inkomsten en uitgaven. Je moet eigenlijk over de hele linie kunnen aantonen dat je zelfstandig ondernemer bent. Vergeet niet dat de Belastingdienst sinds begin 2025 de Wet DBA handhaaft, met name om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Bewaar dus je:
Een goede boekhouding geeft je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Je gebruikt je boekhouding om jaarlijks een winst- en verliesrekening en balans, een btw-aangifte en een aangifte inkomstenbelasting te maken.
Een boekhouding laat altijd zien hoe je onderneming er financieel voor staat. Je weet wat je kunt uitgeven en wanneer je bijvoorbeeld kunt investeren in apparatuur of een bedrijfswagen.
Wil je in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek (KOR), dan moet je voldoen aan het urencriterium van 1225 uur. Door je gewerkte uren te registreren in je administratie, kun je aantonen dat je minstens dat aantal uren aan je onderneming hebt besteed.
Door alle facturen en bonnen vast te leggen in je administratie, maak je aftrekposten inzichtelijk. Ze bewijzen dat je geld hebt uitgegeven voor een zakelijk doel, zoals reiskosten, een zakenlunch of kantoorinrichting.
Ben je veel onderweg voor je werk? Registreer dan alle kilometers of OV-trajecten. Dan kan de Belastingdienst je aangiften makkelijk controleren. Als je geen helder overzicht van je inkomsten en uitgaven hebt, maakt de dienst zelf een berekening, en die wil nog wel eens hoger uitvallen dan je verwacht.
Vind je het fijn om zelf de controle te hebben? Of breekt het zweet je al uit als je aan boekhouden denkt? Of ervaar je een beetje van allebei? Wat het concept van boekhouden ook oproept, er zijn diverse mogelijkheden om als zzp’er een boekhouding te voeren. Je kunt alles zelf doen, je kunt alles uitbesteden aan een boekhouder of accountant, en alles wat daar tussen zit, is ook mogelijk. Jij bepaalt!
Als je je onderneming serieus neemt, neem je ook deze administratieve taken serieus en maak je gebruik van een boekhoudprogramma als AFAS SB. Een groot voordeel van deze software is dat je er meteen een aantal taken mee kunt automatiseren. Zo wordt elke inkomende factuur direct verwerkt in je financiële administratie en worden de bonnen voor een zakenreis gekoppeld aan de relatie die je hebt bezocht. Dit betekent dus ook dat het boekhoudprogramma je allerlei taken uit handen neemt en de foutkans verkleint.
Door je boekhoudpakket te koppelen aan je zakelijke rekening, wordt elke transactie automatisch verwerkt. Dat geeft je direct inzicht in je binnenkomende betalingen en openstaande facturen.
Meer dan 1800 accountants werken al met de software van AFAS. Of je nu de hele boekhouding wilt overlaten aan je accountant of kiest voor een jaarlijkse grondige check, hoe handig is het dat jouw accountant het programma zelf ook gebruikt? Dat werkt alleen maar sneller; jullie kunnen binnen AFAS SB samenwerken.
AFAS SB is hét online boekhoudprogramma voor ondernemers. Offertes maken, factureren en je btw-aangifte doe je gewoon online. Gebruiksvriendelijk en compleet.