Elke week laten we onze kenners voorspellen welke van de kandidaten de beste kansen heeft. Dat doen zij op basis van wat ze al weten van de startups in kwestie, en op basis van wat er over de ondernemingen en ondernemers te vinden is. Bekijk de finale aflevering aanstaande zondag om 17:30 op RTLZ of een dag later op Videoland!
En dan is het opeens alweer tijd voor de finale. Vier prachtige bedrijven met toekomst, die het nu tegen elkaar opnemen, maar stuk voor stuk al een eind gekomen zijn. Zoals Henny Huisman al zong: er kan er maar één de beste zijn. Onze experts kruipen vast in de huid van die jury en vertellen wie hun favoriet is.
Het is niet makkelijk kiezen tussen een startup die de textielindustrie wil verduurzamen, een scale-up die drones inzet voor een betere wereld, een platform dat meubelen rechtstreeks bij klanten brengt, en een marktplaats voor tweedehands meubilair en vintage. Appels en peren zijn het. En toch zijn de deskundigen eensgezind als het gaat om de vraag wie deze editie van de AFAS Young Business Award zou moeten winnen.
,,Avy steekt er met kop en schouders boven uit’’, vindt Sander Klos (Business Accelerator). Hij liet alle finalisten nog even in zijn hoofd de revue passeren. ,,Deep tech en innovatie geven dit bedrijf een grote voorsprong op de rest van de wereld. Dat is heel knap. De markt zit werkelijk te smeken om de producten van Avy. Serieus: ik eet mijn schoen op als Avy niet wint.’’
Dat is behoorlijk overtuigend. Het opeten van schoeisel wil Jonathan van Noord (De Ondernemer) er niet op verwedden. Hij ziet Avy wel ook als grote favoriet. ,,Dit idee is gewoon heel tof en aaibaar. Het is ook revolutionair, om alles zó te zetten op een vinding die het leven van mensen verbetert. Tel daarbij op dat founder Patrick Zaman ongelooflijk gepassioneerd en vol zelfvertrouwen over zijn concept en bedrijf vertelt, en je snapt waarom Avy bij mij op één staat.’’
Thomas Mensink (Golden Egg Check) kan zich daarbij aansluiten. ,,Avy is een complex concept, zowel technisch als qua go-to-market met allemaal ingewikkelde regelgeving. De impact die het bedrijf maakt is groot en het heeft zich al op behoorlijke schaal bewezen. Dit is een prachtige combinatie tussen potentie en haalbaarheid. Dan heb je heel goede papieren om deze competitie te winnen.’’
In een finale sta je niet zomaar, dus ook de andere drie ondernemers hebben beslist kansen. Mensink: ,,Dit zijn allemaal mooie bedrijven die niet alleen geld willen verdienen, maar vooral ook de wereld wat beter proberen te maken. Ik vond van alle vier de pitches in de eerdere afleveringen heel overtuigend. Dit zijn founders met een missie. Dat is mooi.’’
Naduvi is naar de mening van Van Noord de grootste uitdager van Avy om het goud. ,,Dat is ook een beetje onderbuik. Als je founder Itai Gross zo hoort vertellen, dan krijg je het idee dat hij al heel ver is en precies weet welke kant het op moet. Met een marktplaats als Reliving vind ik het wat lastiger om aan te wijzen wat nou het onderscheidende is. Kunnen bestaande marktplaatsen niet uitbreiden en meubelen er bij gaan doen? Dat lijkt me een risico.’’
Klos schat de kansen van Reliving desalniettemin iets hoger in. ,,Zo’n platform voor peer-to-peerverkoop kan heel goed werken, zeker als je de focus legt op de customer journey. En volgens mij doen ze dat bij Reliving. Ik denk dat dit idee net wat beter is dan nieuwe spullen direct naar de klant brengen, wat Naduvi doet.’’
Beide meubelconcepten hebben één grote achilleshiel, denken onze experts: de retouren. ,,Dat werd me in de vorige ronde nog niet precies duidelijk, maar kan een bedrijf maken of breken. Ik hoop dat de jury er in de finale nog wat verder op ingaat’’, zegt Klos.
En dan is er nóg een winnaar, Textracer, dat de laatste voorronde op zijn naam schreef. Wat de startup doet, de reis van textiel in beeld brengen en verduurzamen, is zonder twijfel belangrijk. De vraag is alleen: vind de consument het nu al belangrijk genoeg? ,,Dat is inderdaad de vraag’’, zegt Jonathan van Noord. ,,Het voelt als iets te vroeg nog. De consument moet dit écht willen, en zo ver lijkt het nog niet.’’
,,Dit komt eraan en wordt steeds belangrijker. Daar ben ik van overtuigd’’, vult Sander Klos aan. ,,De serieuze impact ga je natuurlijk maken als je de megabedrijven in de modewereld meehebt. Daar zitten de problemen die je wilt aanpakken. De ontwikkeling die Textracer adresseert is mooi, en ik hoop dat het snel die kant op gaat. Maar voor de korte termijn heb ik daar eerlijk gezegd weinig fiducie in.’’
Zo’n finale is een mooi moment om even terug te kijken op de hele competitie. Jonathan van Noord: ,,Welk bedrijf me het meest bijblijft? Ik denk toch Avy. Daarover hoor ik ook de meeste mensen praten. Ze kennen de naam niet, maar hebben het over die drone die bloed en medicijnen rondbrengt. Dat maakt indruk.’’
Sander Klos en Thomas Mensink zagen wel meer pareltjes, die de finale niet haalden. Mensink is fan van Valyuu (platform voor de handel in gebruikte elektronica). Klos is weg van In3 (gespreid betalen zonder extra kosten). Allebei noemen ze ook XS2Event (B2B-platform voor sportwedstrijdtickets) als scale-up die de potentie heeft om heel groot te worden.
Tijdens de finale wordt bekend of Sander Klos zijn schoen mag opeten.
Met het in Amsterdam gevestigde Avy werkt Patrique Pi Zaman samen met inmiddels ruim vijftig medewerkers aan zijn droom: het bouwen van uitstootvrije, zelf vliegende vliegtuigen die ingezet worden voor humanitaire doeleinden.
Eveneens in Amsterdam werkt Tex Tracer aan het veranderen van de fashion-wereld. Jolanda Kooi begon de startup, die inzicht biedt in de supply chain van mode, om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. En dat is goed nieuws voor de aarde.
Ananda van Doorn en Jody Klaassen bouwden vanuit Amsterdam een marktplaats voor tweedehands meubelen en vintage. Inmiddels bieden 30.000 mensen al meubelstukken aan op het platform Reliving, dat een antwoord is op de consumptiewoede en het weggooien van bruikbare spullen.
Naduvi ontsluit meubelen van gerenommeerde merken. Die komen rechtstreeks van de leverancier naar de klant. Dat scheelt geld en uitstoot, beloven founder Itai Gross en zijn honderd medewerkers. De dik 18 miljoen aan investeringsgeld zegt dat die belofte waargemaakt wordt.
| Thomas Mensink is startup- & investment analyst bij Golden Egg Check. Hij ondersteunt startups bij fundraisen en helpt venture capital fondsen met het vinden van nieuwe deals. Hij is ook host van de At The Money-podcast waarin hij spreekt met ondernemers en investeerders over groei- en investeringsstrategieën. Hij kijkt als expert voor de AFAS YBA vooral of bedrijven unicorn-potentie hebben. |
| Jonathan van Noord is online redactiecoördinator van De Ondernemer, platform voor ondernemers en zakelijke beslissers. In zijn wekelijkse radioshow op New Business Radio praat hij met ondernemers over hun visie op het gebied van onder meer personeel, online marketing, financiering en innovaties. |
| Sander Klos is founder van Business Accelerator, een groeimethode die bedrijven een hogere omzet, meer winst en meer bedrijfswaarde geeft. Hij is ook investeerder en veelgevraagd spreker. Binnen NLGroeit is hij mentor voor verschillende scaleups. Sander weet wat ondernemen is. Hij startte en leidde meerdere bedrijven en verkocht ze met grote winsten. (IENS, Backbase, EzGov, KRMG) |
AFAS is hét online boekhoudprogramma voor ondernemers. Offertes maken, factureren en je btw-aangifte doe je gewoon online. Gebruiksvriendelijk en compleet.