Als je een eenmanszaak hebt, is boekhouden waarschijnlijk niet je hobby - eerder een noodzakelijk kwaad. Want de boekhouding is niet de reden waarom je een eenmanszaak bent gestart. Je blinkt uit in een bepaald vakgebied of specifieke vaardigheid. Of je nu een psychologenpraktijk hebt of timmerman, tandarts of personal shopper bent, je wéét dat boekhouden moet. Maar hoe pak je dat aan? Wat moet je allemaal bijhouden, en waarom eigenlijk? In deze blog bekijken we waarom je een boekhouding moet hebben, waarom je dat online wilt doen en hoe dat werkt.
Je moet boekhouden om je te verantwoorden voor alles wat er de afgelopen periode is binnengekomen en uitgegaan. Daarom verwerk je offertes, facturen, kassabonnen en contracten in je administratie. Er zijn geen wetten die bepalen hoe je boekhouding er precies uit moet zien. Je wordt geacht om als eenmanszaak een ‘goede administratie’ te voeren.
Vooral de Belastingdienst wil graag zien dat je netjes onderneemt, en vooral dat je op tijd voldoende belasting afdraagt. Uit je administratie moet dus blijken welke inkomsten en uitgaven je hebt gehad en welke resultaten je hebt geboekt.
Archiefmappen, schoenendozen met bonnetjes en Excel kun je meteen vergeten. Die zijn allemaal achterhaald: als eenmanszaak kun je je boekhouding helemaal online doen. Krijg je kassabonnen en inkomende facturen op papier? Dan hoef je ze maar te scannen en ze worden automatisch verwerkt. Komen ze digitaal binnen, dan kun je ze direct boeken in je online boekhoudprogramma.
Bij een online boekhoudprogramma draait alles om automatisering. Administratieve handelingen die regelmatig terugkeren, zoals de betaling van een abonnement, worden automatisch uitgevoerd. Het systeem zet ook facturen en offertes voor je klaar, zodat je ze alleen maar hoeft te checken en accorderen.
De btw-aangifte is zo’n verplichting die op vaste momenten terugkeert. Dat vindt een online boekhoudprogramma heerlijk, en jij nu ook, want het systeem zet met één druk op de knop je hele aangifte voor je klaar. Niets vergeten? Dan klik je voor akkoord en is je aangifte al ingediend.
Door je bank aan het online boekhoudprogramma te koppelen, wordt elk bankafschrift automatisch in AFAS SB verwerkt. Alle bedragen en transacties staan meteen in het programma. Die moest je vroeger met de hand importeren of overtypen.
De functie CRM (Customer Relations Management) werkt ook volautomatisch. Maak zoveel nieuwe klanten of leveranciers aan als je wilt. Alle facturen en offertes die ze sturen, worden automatisch aan hun gegevens gekoppeld en opgeslagen. Je kunt ze snel terugzoeken en bekijken. Dit maakt boekhouden een stuk makkelijker. Het online boekhoudprogramma doet het meeste werk voor je. Hoe meer informatie je toevoegt, hoe meer je eraan hebt.
Een belangrijk voordeel van AFAS SB is dat je naadloos kunt samenwerken met je accountant. Je bepaalt zelf of je accountant eenmaal per jaar je jaaraangifte moet checken of dat hij of zij je alle administratie uit handen gaat nemen. Jullie kunnen allebei bij de boekhouding. Zo weet je altijd zeker dat het boekhouden goed gaat, en dat je iemand hebt die met je kan meekijken.