Als je een onderneming start, komt er veel op je af. Behalve de regels en richtlijnen van je vakgebied of specialisme heb je te maken met boekhoudsoftware die van nieuwenwoorden aan elkaar hangt. Wat betekenen al die boekhoudtermen? We leggen er indeze blog een paar uit en signaleren belangrijke zaken die je niet moet vergeten.
Wat is omzet?
Omzet is het totaal van alle producten en/of diensten die jein een bepaalde periode hebt verkocht, bijvoorbeeld in een maand. Niet echt ingewikkeld, al is er nog wel een verschil tussen bruto- en netto-omzet. Bruto-omzet is het totale bedrag dat je hebt ontvangen, terwijl netto-omzet is wat er overblijft nadat je diverse kosten hebt afgedragen.
Het verschil tussen de twee soorten omzet is heel belangrijk,want veel ondernemers rekenen zichzelf rijk en komen daarmee in de problemen. Ook denken ze vaak niet verder dan de netto-omzet. ‘Kosten betaald? Dan is de rest voor mij!’
Jammer genoeg denkt de Belastingdienst daar anders over. Die verwacht namelijk dat je ieder kwartaal btw afdraagt. Btw wordt niet voor nietsomzetbelasting genoemd: die moet nog van de netto-omzet af. Wettelijk gezien heb je te veel omzet ontvangen. Je bent als ondernemer verplicht btw af te dragen, het juiste btw-bedrag zelf uit te rekenen en op tijd te betalen. Ben jij even blij dat je met AFAS SB werkt. Die ondersteunt je hierbij.
Wat is winst?
Winst is het bedrag dat overblijft van je omzet na aftrek van alle kosten die je hebt gemaakt om die omzet te realiseren. Er kan makkelijk een verkeerd beeld van de winst ontstaan. Want als een klant bijvoorbeeld iets heeft gekocht met een betalingsregeling, wordt de omzet meteen in de winst meegenomen, terwijl de klant pas later in gedeelten betaalt. Andersom kan het gebeuren dat jij direct betaalt voor een nieuwe voorraad goederen, die pas later in delen wordt verkocht. Zo kan de winst dus hoger of juist lager lijken dan de werkelijkheid.
Inkomstenbelasting over je winst
Over je winst (die je na aftrek van alle kosten overhoudt van je omzet) moet je als ondernemer ieder jaar inkomstenbelasting betalen. Dat moet je zelf doen en je moet er ook zelf geld voor reserveren. Opgeteld bij de btw-afdracht kan je reservering oplopen tot wel 40 tot 50% van alles wat je maandelijks ontvangt. Het is verstandig om die reservering direct vanaf het begin te maken. Dat kan even pijn doen, maar door het geld meteen opzij te zetten, kom je tenminste niet in de problemen en kun je altijd aan je verplichtingen voldoen. Want door het te vergeten, rijd je jezelf behoorlijk inde wielen!
Wat is de betekenis van cashflow?
Kort gezegd betekent cashflow de nettowinst plusafschrijvingen en amortisaties (= afschrijvingen op immateriële activa).
Als je hebt geïnvesteerd in een bedrijfspand, machines en vier bedrijfswagens, schrijf je daar elk jaar een stukje op af in je boekhouding.Dit gaat ten laste van de winst, maar je geeft er niet actief geld aan uit. Daarom horen de afschrijvingen bij de cashflow.
Cashflow gaat over het verschil tussen je inkomsten en uitgaven. De cashflow is positief als er meer geld binnenkomt dan eruit gaat,en negatief als er meer geld uitgaat dan er binnenkomt. Het is goed om alle in-en uitgaande geldstromen bij te houden. Dan kun je bepalen of er onderaan de streep geld bijkomt of juist verdwijnt. Je moet voldoende liquide middelen hebben om aan je verplichtingen te kunnen voldoen en te kunnen investeren in groei. Veelorganisaties maken een cashflow-overzicht als onderdeel van de financiële rapportage, zodat belanghebbenden kunnen zien waar het geld vandaan komt en waar het aan wordt besteed.
Ontdek wat AFAS SB nog meer voor je doet!
.png)

.png)



.jpg)

.jpg)
