Wil je het leven van je klanten eenvoudiger maken? Als accountant of boekhouder is het soms lastig om klanten volledig te betrekken bij hun eigen boekhouding. Daar hebben wij de oplossing voor: boekhoudsoftware AFAS SB met de app AFAS Link. Dit is de brug tussen jou en je klanten. Je werkt samen aan de boekhouding. Daarmee maak je het jezelf trouwens ook een stuk makkelijker! We vertellen alles over onze nieuwe app en wat de voordelen zijn voor jou en je klanten.
Wat is AFAS Link?
AFAS Link is de scan-app van onze boekhoudsoftware AFAS SB. Met deze app werken accountants en ondernemers naadloos samen aan een goede boekhouding. Hoe? Doordat je klanten met de app foto’s direct maken van ieder bonnetje en iedere factuur.
AFAS Link legt de administratie vast bij de bron. Neem maar afscheid van piekbelasting, foutjes en verdwenen bonnetjes: met AFAS Link is de boekhouding altijd bij! Is jouw kantoor klaar voor accountancy 2.0?
Naadloze samenwerking tussen accountant en ondernemer
Als accountant heb je een compleet beeld nodig van de boekhouding van je klant. Hiervoor ben je wel afhankelijk van de klant: die moet namelijk informatie aanleveren over inkomsten en uitgaven, zoals inkoopfacturen en bonnetjes. Maar tegen de tijd dat de klant een stapel bonnetjes bij je inlevert, weet hij of zij niet meer wat waarvoor was. Deze oude werkwijze heeft altijd prima gewerkt, al ben je wel veel tijd kwijt aan navragen, uitzoeken en andere administratieve handelingen.
Daarom hebben we AFAS Link ontwikkeld. Deze intuïtieve app is ontworpen om direct en efficiënt informatie uit te wisselen tussen accountants en ondernemers. Met AFAS Link stuurt je klant bonnetjes en facturen door zodra ze binnenkomen.
AFAS Link in de praktijk
Met het boekhoudprogramma AFAS SB werk je al nauw samen met klanten. AFAS Link zorgt voor net dat stapje extra in de dagelijkse praktijk. Dat werkt als volgt:
- Jouw klant doet een zakelijke uitgave, bijvoorbeeld door op weg naar een afspraak te tanken.
- De klant maakt met AFAS Link een foto van de tankbon.
- De software scant en herkent de bon.
- In de meeste gevallen boekt de software het bedrag automatisch op de juiste manier. Dan hoef jij dit alleen nog maar te controleren en te accorderen.
- Herkent de software de gegevens op het bonnetje niet? Dan boek jij het bedrag op de juiste manier. Hier leert de software van, waardoor het de volgende keer wél automatisch gaat.
Dit werkt een stuk efficiënter dan voorheen: toen gingen bonnetjes bij wijze van spreken in een schoenendoos, die jij aan het einde van het jaar kreeg. En als een van die bonnetjes dan onleesbaar was, wist je klant allang niet meer wat het was. Door informatie direct digitaal bij de bron vast te leggen, wordt dit proces een fluitje van een cent. De samenwerking tussen accountant en ondernemer is nog nooit zo eenvoudig geweest.
Als je klanten met AFAS SB werken, krijg je informatie natuurlijk niet in een schoenendoos. Maar wel pas na een kwartaal, of zelfs tegen het einde van het jaar. En dan breekt er een stressvolle eindspurt aan om alles voor 31 december klaar te hebben. Met onze software en de bijbehorende app krijg je alle informatie zodra die beschikbaar is, het hele jaar door. Daarmee is alle stress rondom de afronding van het jaar verdwenen.
Chatten in de app
Een volledig digitaal product dat je leven een stuk eenvoudiger maakt én luistert naar wensen van de gebruikers? Ja, graag! Is een gescande bon niet goed leesbaar? Dan vraag je in de app de informatie na bij de klant. Wel zo makkelijk!
Wat zijn de voordelen van AFAS Link?
AFAS Link maakt boekhouden makkelijker voor zowel de accountant als de ondernemer. Wij zetten een paar voordelen op een rij.
Tijd voor je kerntaken
Met AFAS Link en SB ben je als accountant nog maar nauwelijks bezig met handmatig administratief werk. Dat betekent dat je nu eindelijk meer tijd hebt om je klanten te adviseren. Is dat niet veel waardevoller dan het verwerken van data?
Tegelijkertijd heb je door de flinke tijdsbesparing meer ruimte voor nieuwe klanten. Je kunt dus meer mensen op een betere manier helpen.
Zelflerende software
De Scan & Herken-software in AFAS Link is zelflerend. Dat betekent dat de slimme software met elke bon beter en sneller leert scannen, herkennen en koppelen. Ons systeem leert van alle gescande bonnen van alle klanten, uiteraard met 100% gewaarborgde privacy.
Stel dat een accountant ooit een telefoonrekening heeft gekregen die op telefoonkosten is geboekt. Wanneer jij later net zo’n telefoonrekening binnenkrijgt, weet de software al dat die rekening waarschijnlijk op telefoonkosten moet worden geboekt. Zo kunnen we veel tijdrovende werkzaamheden automatiseren. Dit kan doordat we werken met een gestandaardiseerd grootboekschema. Daardoor is de basis voor ieder accountantskantoor hetzelfde. Binnen die basis heb je je eigen veilige omgeving.
Samenwerken met klanten
In AFAS Link communiceer je soepel met klanten. Als je een onleesbare bon hebt gekregen, vraag je deze vraagpost eenvoudig uit via de chat. Hierdoor hoef je niet meer na een paar maanden samen alle bonnen na te lopen. Door dit soort zaken meteen op te lossen, scheelt dat veel werk en geeft het een hoop rust en duidelijkheid. Het gevolg: de kwaliteit van je administratie gaat stukken omhoog.
Door samen te werken in AFAS Link, betrek je klanten bij hun eigen boekhouding. Grote kans dat je na een tijdje niet meer hoeft te vragen om verduidelijkingen. Vaak checken klanten al snel zelf of alles duidelijk is. Zo nee, dan sturen ze zelf een bericht na met een korte uitleg.
Onderdeel van AFAS SB
Als je de AFAS Link-app gebruikt, gebruik je ook AFAS SB. Dit online boekhoudprogramma voor ondernemers maakt de samenwerking tussen accountant en klant een stuk eenvoudiger. SB maakt de hele financiële administratie overzichtelijker en eenvoudiger voor alle betrokkenen. Het gevolg: accountants en ondernemers leven volledig in de actualiteit, werken altijd met de nieuwste informatie en kunnen doorlopend in ontwikkeling blijven.
Door de software heb je ook meer inzicht in de jaarrekening. Kan de klant nog profiteren van bepaalde regelingen, of is er nog investeringsruimte? Dit houd je nu live bij, in plaats van dat je het ontdekt vlak voor het einde van het boekjaar. Op die manier breng je je klant veel eerder op de hoogte.
Uiteindelijk is het allergrootste voordeel van AFAS SB dat het supercompleet is. Geen los offertepakket, Scan & Herken-pakket en bankpakket: wij hebben het allemaal in één pakket gegoten. Dat betekent dat de hele boekhouding vanuit een centrale plek bereikbaar is.
AFAS Link: overzicht voor beide partijen
Uiteraard heb je het druk als accountant. Als je overstapt naar AFAS Link en AFAS SB, merk je dat je veel minder tijd kwijt bent aan handmatige administratieve taken. Daarnaast is de toegevoegde waarde voor je klanten enorm. Ook voor hen is het prettig dat ze niet iedere paar maanden hoeven uit te zoeken waarvan welk bonnetje is. De ervaring leert dat zowel accountants als ondernemers snel gewend zijn aan het gemak dat AFAS Link geeft. Het geeft voor beide partijen rust en duidelijkheid.